Solbeskyttelse

D-vitaminer for voksne og barn

Er du ofte sliten eller har du ømme muskler uten grunn? Du kan ha D-vitaminmangel, og du kan lese om symptomene dette kan gi og hvor du finner vitaminene dine i kostholdet ditt her. D-Vitamin Vitamin D er et fettløselig vitamin som faktisk kan produseres i selve huden, MEN i gjennomsnitt inntar vi langt mindre […]

Er du ofte sliten eller har du ømme muskler uten grunn? Du kan ha D-vitaminmangel, og du kan lese om symptomene dette kan gi og hvor du finner vitaminene dine i kostholdet ditt her.

D-vitamin blog

D-Vitamin

Vitamin D er et fettløselig vitamin som faktisk kan produseres i selve huden, MEN i gjennomsnitt inntar vi langt mindre enn anbefalt mengde.

Et fettløselig vitamin er et vitamin som IKKE KAN skilles ut i urinen som vann – det kan løselige vitaminer Det er viktig å innta riktig mengde vitamin D da det fremmer opptaket av kalsium og derfor er et viktig element for bein og bein. tannhelse.

Får du i deg for mye D-vitamin hoper det seg opp i fettlagrene våre og kan i verste fall gi forgiftning. Derfor er det like viktig å ikke overdose som å få i seg riktig mengde.

I verste fall kan D-vitaminmangel føre til tannråte, osteoporose, muskelsvakhet, beinbrudd og type 1 diabetes.

Nyere forskning viser også at mangel på dette vitaminet kan påvirke sykdommer som depresjon, sklerose, schizofreni og Alzheimers sykdom.

Anbefaling

Anbefalt daglig dose for menn og kvinner er 7,5 mikrogram.

Barn og eldre fra 60 år og over, gravide eller ammende anbefales å innta litt mer, nemlig 10 mikrogram.

Hvor finnes vitamin D?

Du kan finne vitamin D i kostholdet ditt. Gode ​​kilder inkluderer fett (margarin, olje og smør), egg, kjøtt og fet fisk.

I tillegg til kosthold kan kroppen produsere vitaminet i huden gjennom eksponering for sollys, men om vinteren er det nesten umulig å produsere nok av det.

Hvis huden ofte er helt dekket, du har veldig mørk hud eller er veganer, er det spesielt viktig å ta vitamin D gjennom et kosttilskudd.

Kjøp D-vitaminene dine her…