Dufter

Parfyme guide: Alt du trenger å vite om duftnoter

Det kan være utfordrende å finne den perfekte duften som passer din eller andres smak.

Dette blogginnlegget inneholder all den relevante kunnskapen du trenger når du handler parfymer. Vi vil lære deg om de verdenskjente duftnotene som er nøkkelingrediensene som en parfyme lages av. Disse gir en indikasjon på hva parfymen lukter.

Det kan være utfordrende å finne den perfekte duften som passer din eller andres smak.

Dette blogginnlegget inneholder all den relevante kunnskapen du trenger når du handler parfymer. Vi vil lære deg om de verdenskjente duftnotene som er nøkkelingrediensene som en parfyme lages av. Disse gir en indikasjon på hva parfymen lukter.

Tips og triks for å kjøpe parfymer

  • Spør selgeren om hvilke duftnoter parfymen inneholder
  • Prøv kun 1-5 ulike dufter på samme tid
  • Nøytraliser evnen din til å bytte mellom ulike dufter ved å lukte på kaffebønner. Kaffebønner nøytraliserer luktesansen din
  • Test parfymen direkte på huden og la den trekke inn i noen minutter. Det er her nøkkelnotene vil dukke opp og du vil virkelig kunne lukte parfymen

Hva er duftnoter?

Parfymer har tre ulike nivåer av duftnoter. Toppnotene, midtnotene og grunnotene.

Toppnotene er de umiddelbare duftene som dukker opp umiddelbart etter at du har prøvd en spesifikk parfyme. Disse varer normalt i 10-15 minutter og er best kjent som “friske”, “rene” eller noen ganger krydrete. Nøkkelingredienser i toppnoter er grapefrukt, kanel, roser eller ingefær.

Midtnoter dukker opp etter at toppnotene forsvinner. Disse ingrediensene danner hjertet i parfymen og er de som blandes med den personlige duften din. Dette er notene som skaper en duft, og duften lukter forskjellig fra person til person.

Grunnoter dukker opp til sist og ingrediensene her danner hovedtemaet i parfymen ettersom de gir duften dybde. Basenotene modner som regel på huden etter noen få timer. Noen av de mest vanlige grunnotene er vanilje, sandeoltre, rav og tonkabønner.

Til slutt er det verdt å navne at parfymer og dufter er personlige, ettersom dufter kan forbindes med minner, tanker og følelser.